Your address will show here +12 34 56 78

Eenvoudig variëren met leermateriaal
Variëren

Leraren willen gemakkelijk kunnen variëren met digitaal leermateriaal van verschillende aanbieders, vaak in aanvulling op het bestaande materiaal dat ze gebruiken. Om dit mogelijk te maken is het van belang om de leermiddelen te voorzien van de juiste ‘etiketten’, waardoor ze makkelijker te delen, vinden en gebruiken zijn. Dit noemen we metadateren.

Een uitgever kan bijvoorbeeld aangeven voor welk leerjaar, niveau en vak digitale leermiddelen bedoeld zijn. Leraren kunnen aan de hand van deze labels lesmateriaal vinden, en het op de juiste manier en het juiste moment inzetten voor hun leerlingen. Hoe meer metadata er zijn ingevuld over het leermateriaal, hoe beter leraren kunnen zien of het materiaal ook is wat ze zoeken.

Aanbieders kunnen hun materiaal metadateren op basis van de bestaande kernprogramma’s, ontwikkeld door SLO. Daarnaast is het interessant om te onderzoeken welke aanvullende labels docenten helpen om goede keuzes te maken.

  • Text Hover

Het Doorbraakproject versnelt de toepassing van metadateren door ontwikkelde standaarden toe te passen in de Leerlabs en praktijkvoorbeelden te verzamelen waar aanbieders op voort kunnen bouwen.

De compilatie over de vraag naar het metadateren van digitaal leermateriaal kunt u hier zien. Meer weten over hoe het zit met metadata? Bekijk dan de Infographic Leerdoelen en Metadata.

Werken en denken vanuit leerdoelen wordt steeds belangrijker op scholen. Wat vraagt dit van leermiddelen? De reacties van schoolleiders en bestuurders op deze vraag

Doelstelling 5
Variëren en arrangeren